Kennismaken

5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten

1 juni, 2023

Bericht samenvatting

Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.
Door:
FRWRD

 

Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.

1.    Bespaar door kosten te optimaliseren

Om te kunnen besparen moet u eerst goed weten waar u uw geld aan uitgeeft. Maak een overzicht van al uw uitgaven per maand of kwartaal: telefoonabonnementen, verzekeringen, loonkosten, onderhoudskosten, energie, … Bekijk vervolgens welke kosten u kunt schrappen en waar er eventueel nog een onderhandelingsmarge is met leveranciers.

2.    Schakel freelancers en studenten in

Vaste medewerkers kosten handenvol geld. Voor sommige bedrijven is het kostenbesparend om voor bepaalde opdrachten, projecten of taken tijdelijke medewerkers aan te trekken in de vorm van freelancers, studenten of stagaires. U vangt zo kostenefficiënt piekmomenten op en u hebt er een extra rekruteringskanaal bij om jong talent te detecteren.

3.    Digitaliseer en automatiseer

Gaat te veel tijd verloren aan repetitieve administratieve taken? Weet dat er vandaag heel wat mogelijkheden zijn om complexe bedrijfsprocessen, van boekhouding tot ERP, te automatiseren. Zo bespaart u tijd en geld. Bovendien kunnen uw medewerkers zich bezighouden met wat écht telt.

4.    Evalueer uw mobiliteitsuitgaven

Nu telewerken stevig ingeburgerd is in de kmo-wereld is het een goed idee om ook uw bedrijfswagenpolitiek te evalueren. Hebben uw medewerkers écht een auto nodig, of is een fiets in combinatie met het openbaar vervoer interessanter? Schakel eventueel over op poolwagens, die roteren tussen uw medewerkers naargelang hun mobiliteitsnoden. U bespaart zo niet alleen geld, maar spaart ook het milieu.

5.    Vraag raad aan uw accountant

Kleine ondernemingen missen soms expertise om bepaalde cijfers correct te analyseren. Een externe accountant heeft die kennis wel én kijkt bovendien met een objectieve bril naar de resultaten. Een accountant kan veel meer dan facturen verwerken, jaarrekeningen opstellen en fiscale verplichtingen vervullen. Hij of zij fungeert als volwaardig adviseur van de kmo. Maak er gebruik van.

 

Meer informatie over Inzichten ontvangen?

Bij FRWRD zijn we vastbesloten om jouw vragen te beantwoorden en jouw bedrijf te laten groeien.

Ontvang vrijblijvend advies

Professioneel advies en begeleiding voor jouw onderneming

Neem contact op met FRWRD en laat je begeleiden door professionelen.

Afspraak aanvragen

Meer updates

april 2024

Verhoogde kostenaftrek van 120% voor e-facturatiesoftware

Vanaf 1 januari 2026 is voor Belgische ondernemingen de verplichte invoering van digitale facturatie op komst.
Lees meer

FRWRD

oktober 2021

De e-signature

De elektronische handtekening is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. U gebruikt ze misschien zelfs zonder dat u er zich bewust van bent.
Lees meer

FRWRD

maart 2024

Is uw onderneming klaar voor e-invoicing?

Digitaal factureren tussen bedrijven wordt verplicht vanaf 1 januari 2026. Nog ver weg, denkt u? Toch wacht u er maar beter niet te lang mee.
Lees meer

FRWRD